
Dostęp do podręczników w ramach dotacji
Prawo do bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych ośmioletnich szkół podstawowych uzyskują uczniowie począwszy od roku szkolnego:
- 2017/2018 – uczniowie klas I, IV i VII
- 2018/2019 – uczniowie klas II, V i VIII
- 2019/2020 - uczniowie klas III i VI
PODSTAWA PRAWNA: Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe. Art. 338.
Kwoty dotacji
NA PODRĘCZNIKI LUB MATERIAŁY EDUKACYJNE
- Klasy I-III do wysokości 75 zł
- Klasy IV do wysokości 140 zł
- Klasy V-VI do wysokości 180 zł
- Klasy VII i VIII do wysokości 250 zł
NA MATERIAŁY ĆWICZENIOWE
- Klasy I–III – do wysokości 50 zł
- Klasy IV–VIII – do wysokości 25 zł


NALEŻY PAMIĘTAĆ, że w ramach dotacji można sfinansować zakup podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeń, spełniających warunki definicji z Ustawy o systemie oświaty, czyli podręczniki muszą mieć numer dopuszczenia do użytku szkolnego przez MEN, a materiały edukacyjne nie.
Dotychczasowe numery dopuszczeń podręczników (art. 337, Prawo oświatowe) tracą moc w niżej podanych terminach:
- klasy I i IV dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej – wygasają z dniem 31 sierpnia 2017 r.,
- klasy II i V dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej – wygasają z dniem 31 sierpnia 2018 r.,
- klasy III i VI dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej – wygasają z dniem 31 sierpnia 2019 r.,
- dotychczasowego gimnazjum – wygasają z dniem 29 lutego 2020 r.
Ekspert odpowiada

ANNA ABRAMCZYK – ekspert Pearson w zakresie metodyki nauczania języków obcych i prawa oświatowego. Nauczyciel dyplomowany z 18-letnim stażem nauczania języka niemieckiego w szkole ponadgimnazjalnej. Doradca metodyczny Wrocławskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Egzaminator gimnazjalny i maturalny współpracuje z OKE we Wrocławiu. Ekspert MEN do spraw awansu zawodowego, rzeczoznawca do spraw podręczników. Autorka publikacji metodycznych dla nauczycieli języków obcych.
Należy tu rozróżnić dwie sytuacje:
1. Czy w trakcie cyklu można zmienić tytuł podręcznika?
Tak. Nauczyciel jest zobligowany realizować podstawę programową, nie podręcznik. W związku z tym dany rocznik w każdym kolejnym roku może uczyć się z podręcznika o innym tytule, bądź poziomie. Warunkiem jest pełna realizacja podstawy programowej w trakcie cyklu.
2. Co zrobić, jeśli wybrany podręcznik okazał się za trudny dla klasy 7 i nauczyciel obawia się, czy będzie on odpowiedni dla obecnych szóstoklasistów w kolejnym roku szkolnym?
W tej sytuacji warto przeprowadzić diagnozę pod koniec klasy 6 i wybrać podręcznik adekwatny do możliwości uczniów, zgodnie z intencją Ustawodawcy.
Podstawa prawna:
Środki na zakup nowego podręcznika dla klasy 6 w takiej sytuacji gwarantuje ustawa o systemie oświaty, art. 22ae, ust. 10b:
Jeżeli w latach szkolnych następujących po roku, w którym udzielono dotacji celowej na wszystkich uczniów danej klasy na wyposażenie klas IV–VIII szkoły podstawowej oraz szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie klas IV–VIII szkoły podstawowej, istnieje konieczność zapewnienia, ze względu na zdiagnozowany stopień zaawansowania znajomości danego języka obcego nowożytnego przez uczniów kolejnych roczników tych klas, podręczników lub materiałów edukacyjnych do danego języka obcego nowożytnego innych pod względem poziomu zaawansowania niż zakupione ze środków dotacji celowej, koszt zakupu tych brakujących podręczników lub materiałów edukacyjnych jest refundowany ze środków dotacji celowej przekazanej na kolejny rok szkolny. Koszt zapewnienia podręczników lub materiałów edukacyjnych do danego języka obcego nowożytnego dostosowanych do stopnia zaawansowania znajomości danego języka obcego nowożytnego jest refundowany do wysokości 25 zł na ucznia, uwzględniając koszty obsługi zadania, o których mowa w ust. 15.

